Komplikasjoner på hjemreisen

• 12.08.2017 kl.19:35

Først litt bilder fra de siste timene mine sammen med min familie i Vietnam fredag 11.8.17. Bildene er tatt med min Casio exilim siden jeg hadde pakket ned Canon kameraet. Jeg tok noen bilder sammen med mormor og onkel, og antrekket jeg hadde på meg på hjemturen. Og jeg har fått overført dem over på data nå. Herlig å få blogge fra Macbooken min nå istedenfor iPad proen. Alt er mye enklere og jeg kan få rotert bildene rett vei før jeg publiserer innlegget. Kjenner jeg savner dem allerede ganske mye for det om det kun er et døgn siden jeg var hos dem.

Som sagt reiste vi fra Vietnam fredag ettermiddag lokal tid der. Vi tok taxi i god tid fordi det alltid er så mye kø på ettermiddagen. Pga. bagasjen måtte vi ha to Uber biler som hentet oss. Vi voksne satt i hver vår bil og ble kjørt ut på flyplassen. Riktignok kom gubbens Uber frem før meg og de stod og ventet på meg. Da vi kom inn stod det allerede mange i kø på Qatar sin innsjekking. Vi ventet vel ca. 15 min før de åpnet for innsjekking. Da vi endelig kom til skranken dukket første problem opp.

Billettene jeg hadde fått har vi fått tildelt seter klar, og det står klart på billetten. Bak skranken sa mannen at det var andre seter jeg hadde fått enn det som står på billetten. Jeg ga klar beskjed at jeg skal ha det som står på billetten. Jeg tenkte ikke mer over det og tok i mot boardingkortene til alle 5 reisende. Vi gikk litt til sides for å sjekke at vi hadde fått alt med. Og der fant Pia ut at hun ikke hadde fått boardingkortet for siste strekning! Panikken slo oss alle fordi det måtte jo skje henne... hun var jo så uheldig å miste sendebagasjen sin i første omgang. Hun har vært i Vietnam i 4 uker utenat Qatar har klart å spore den opp. Jeg gikk bort til skranken igjen og sa siste mann hadde ikke fått boardingkortet osv. Da var han ikke sen med å ta opp kortet og ga den til meg, og beklagde over at den hadde han glemt.

Ikke nok med det! Like før vi skulle boarde flyet i Vietnam til Doha fant jeg ut at tre billetter hadde fått seter som absolutt ikke var det som jeg hadde fått tildelt da jeg kjøpte billettene. De hadde bare endret uten å si noe til meg! Jeg ble skikkelig irritert på Qatar og sa dette må de fikse opp i. Jeg reiste med min familie og foreldrene mine samtidig. Og vi hadde ordnet med kundeservice tidligere om setene. Alle skulle sitte i nærheten av hverandre for det var dealen. De fikk så endret de tre billettene, og vi fikk omorganisert alle på flyet slik vi selv ville. Flyturen gikk da greit og tiden gikk fort til vi landet i Doha. Doha til Copenhagen gikk smurt, eneste negativet med den strekningen var flysetet. Veldig trangt og dårlig rygg på flyet.

I Copenhagen fikk jeg handlet bursdagsgave til Thea fra meg og gubben. Ellers ved boardingen klarte skolissene mine å henge fast i rulletrappen og den revnet opp hele Adidas NMD skoen jeg kjøpte i Vietnam! Dere kan se bildet av hvordan skoene mine ser ut nå hahahaha. Vi landet i Stavanger og takk og lov at alle bagasjen kom frem denne gangen!

• 12.08.2017 kl.19:35
  • Time to say goodbye <3

• 11.08.2017 kl.14:30

And it is so hard everytime .........

Nå er tiden inne for å si farvel med alle mine nærmeste her i Vietnam. Spesielt å måtte si farvel til mormor og tante og onkel som bor her. 5 uker har jeg vært her i mitt hjemland og nå må jeg tilbake til Norge. Norge som også er hjemlandet mitt for der vokste jeg opp, og Norge er der jeg skal bo resten av mitt liv. Det er vondt å reise fra dem. Livet her nede er ensformig for dem her hos mormor. Jeg har nok en gang fått sett hvordan livet deres er her på nært hold. Selvom jeg ikke sitter med dem daglig og alltid er hjemme på dagen, så er de her rundt deg. Mormor inne på rommet hennes og onkel som sitter i hengekøyen sin. Onkel og tante som deler på å sitte ute med inngangen og passer på kiosken sin. Kunder kommer og går og de tjener litt for hver kunder. Men det er utrolig lite de tjener ...... de har fått solgt en del nå i disse ukene, det er jeg glad for. Jeg er glad for at de får tjene litt ekstra når de har besøk fra utlandet.

Trist er det alltid å måtte si farvel...... og vondt fordi jeg aldri vet når jeg får treffe dem igjen. Om det blir 1, 2 eller 3 år før jeg får muligheten å treffe dem igjen .... ingen som vet. Det er ikke bare å ta seg ferie og reise her i fire fem uker. Det koster mye penger på selve reisen, og det skal klaffe med gubbens hjemmeperiode og selvfølgelig med min egen jobb også. Om det blir annenhvert år som det har vært siden 2012 eller lengre vet jeg ikke. Tiden vil vise når jeg får anledning til å reise hjem igjen.

Uansett har disse fem ukene her gitt meg fine minner, og jeg og gubben har lært mye når det gjelder å reise med ungene. Nå venter et nytt skoleår for ungene og vi voksne skal tilbake i arbeid. Og jeg må si at jeg gleder meg til å begynne på jobb igjen. Ferien for meg er over når jeg setter meg på første fly mot Norge. Den lange flyturen hjem er alltid tungt fordi det er vemodigt å reise fra dem. Dette innlegget har jeg skrevet på forhånd slik at når dette innlegget kommer ut sitter jeg på flyet fra HCM til Doha. Jeg har ca. 2,5 timer i Doha før flyet går fra Doha til Copenhagen. Så jeg kommer sikkert på wifi der og oppdaterer bloggen via mobilen.

• 11.08.2017 kl.14:30
  • Empty mind

• 11.08.2017 kl.06:30

God morgen bloggen <3

Jeg har vært vekke fra bloggen i flere dager, og grunnen er at jeg ikke har gjort så mye spesielt. Dagene her etter Vung Tau har vært helt rare. Det har liksom ikke vært noe som har skjedd enn at jeg har vært ute på senter med gjengen. Trasket rundt på senter og vært ute rundt omkring. Jeg har jo fått vært hos frisøren og er veldig fornøyd med resultatet. Jeg har også vært og fått litt etterfyll på vippene før hjemreise. Ungene har fått fikset på vippene også og vært og tatt hårkur i går. Alle har også vært og besøkt farfaren min for å si farvel siden farfar ikke skal være med til flyplassen.

Alt i alt har disse dagene bare inneholdt mat og være hjemme her hos mormor. Tenkte jeg skulle gi en lyd fra meg her inne slik at dere ikke begynner å lure på hvor jeg er blitt av. Når jeg kommer hjem fra ferien begynner jeg på jobb med en gang. Jeg skal prøve å få til innlegg hva jeg har shoppet osv. Og jeg skal bli flinkere til å begynne lese bloggen til alle jeg følger igjen. Fem ukene her på ferie har jeg ikke tatt tid å lese alle de jeg følger. Så jeg har ikke glemt dere altså <3.

• 11.08.2017 kl.06:30
  • White like a ghost!!!

• 07.08.2017 kl.17:31

Heisann :)

Dere som følger meg og leser bloggen min vet at jeg ikke er noe sminkeguru. Jeg bruker sjelden sminke og har egentlig ikke peiling på hva alt som trengs for å sminke seg. Her i Vietnam er det ganske populært med sminke fra Korea. Koeranerene er flinke med sminkeprodukter og noe jeg har sett gå igjen her er cushions. Eller BB cream cushion eller CC cream cushion til forskjellige hudtoner og hudtyper.

Jeg har lenge vurdert om jeg skulle prøve ut Lavaart som selges i Norge, men aldri tatt steget for å bestille. Her florerer det av slike i alle slags merker. Jeg kjøpte meg en sånn CC air cushion fra en japansk butikk, og tok i god tro dette på ansiktet. Superenkelt med puten som du bare presser litt ned i boksen, så klapper du bare den puten rundt i ansiktet. For meg som ikke trenger mye sminke og ikke kan noe særlig, var det jo en drøm å klappe dette på. Og resultatet....... trodde jeg da..... ble jo okei..... tenkte jeg.... lett å påføre for meg. Og tenkte jo lykkelig at jeg hadde funnet drømmeproduktet!

Da jeg skulle ned til ungene for å si at Uberen kom snart, så de bare forbauset på meg. De spurte om jeg hadde et ønske om å være hvit i ansiktet eller... for jeg var ganske så hvit hahahaha så nesten ut som et spøkelse! Hahahahaha okei den cushion jeg kjøpte var nok for lys haha men så fant jeg ut at CC cream cushion jeg hadde kjøpt er for de som ønsker å ha lysfarge i ansiktet! Den passer nok til lysere hud enn hva jeg har.

Jeg har jo fått fregner og farge i ansiktet så den jeg kjøpte passet absolutt ikke nå. Kanskje senere når jeg blir bleik igjen kan jeg kanskje bruke den. Men, men jeg var ikke sen med å springe opp og finne våtserviett og tørket vekk sminken. Etter vi var ute på senter i dag formiddag fikk jeg bedre forklaring i en kosmetikk butikk. Der fant de en som passet hudtonen min samt jeg kjøpte en fra Maybelline som også hadde BB cream cushions. På bildene i innlegget har jeg tatt med frontkamera på iphonen min. Og da har jeg brukt BB cream cushions til Maybelline i nr. 03. Det var mye bedre 🙈🤣 ingen spøkelse da 👍. Lett og det ga meg en jevnere hud og veldig lett sminket resultat.

• 07.08.2017 kl.17:31
  • Fargesprakende

• 06.08.2017 kl.14:00

Nå er heg fornøyd med resultatet etter tre timer hos frisøren i dag. Btw. når jeg skriver klokkeslett på innleggene mener jeg klokkeslett i Vietnam. Men på blogg.no når jeg poster innlegg så er det i norsk tid. Bare til informasjon siden det var en anonym kommentar som spurte. Og her får vedkommende svar på det han/hun lurte på.

Etter stripingen så stusset frisøren ganske mye, og jeg føler jeg har så kort hår nå! Men det trengtes å få vekk de slitte hårtuppene. Første bilde er med blits så det kan nesten se eødt ut. Men det er knallrosa og ikke rødt. Rosa og lilla striper i hele håret har jeg fått nå. Jeg valgte å ha fletter idag siden jeg ville ha hår vekk fra nakken. Selvom det regner så er det fin temperatur, men klamt og fuktigt.

• One by one

• 06.08.2017 kl.08:13

God søndag bloggen :)

Nå har jeg sittet her hos frisøren siden klokken 10:30! Gubben satt vel en time så ble han ferdig og dro hjem. Mens jeg enda må sitte en stund til. Man må virkelig lide for skjønnheten altså hahahah.

Jeg skal jo få flere striper og få legge på ny farge på de gamle stripene. På nye striper må de avfarge det først før farge kan legges på. Og så står de og plukker ut alle stripene one by one og legger på farge. Litt av en jobb kan jeg bare si og de er veldig flinke og nøye med jobben. Så denne søndagen min blir bare å sitte her til jeg blir ferdig!

• 06.08.2017 kl.08:13
  • Separert eller sammen

• 05.08.2017 kl.18:30

12 år siden ble livet mitt snudd opp ned da jeg traff mannen min. Jeg husker enda vår første telefonsamtale, da var han på jobb i Nordsjøen. Jeg snakket masse med han de to ukene han var på jobb, og da han kom hjem i begynnelsen av 2006 traff jeg han. Siden første treff gikk alt så fort! Kjemien klaffet og vi ble fort et par..... og ikke lenge fikk han hilse på min familie. For å gjøre en historie kort hehe så kom Jonas til verden 11 måneder etter vi begynte å snakke sammen. Gjennom årene har det vært mye opp og ned med forholdet og ekteskapet etter vi giftet oss. Mai 2008 giftet vi oss og livet som mann og kone begynte for fullt.

Jeg har lært utrolig mye fra jeg traff han til nå. Det har vært mye som jeg har opplevd i alle disse årene som jeg bare er glad for at det nå er fortid. Ting som jeg kanskje skulle ønske jeg kunne gjort annerledes om jeg kunne skrudd tiden tilbake. Adlersforskjell har ikke noe å si, men livserfaring hadde jeg nok lite av. Jeg kan si at jeg har blitt klokere på ting nå enn før. Takket være hvordan mannen min er av person har jeg fått øynene opp for mange ting. Takket være han har hele tiden støttet meg på alt jeg gjør, vært der for meg uansett hvor vanskelig det har vært. Støttet meg fullt ut uansett om det gjelder familie, barn, venner og spesielt jobb. Han forstår meg inn og ut og vet hvordan jeg er. Han vet jeg er den som tar ting innpå meg. Og han vet så veldig godt at jeg heller tier stilt enn å ta en diskusjon. No matter what he´s there <3

I mai 2018 vil vi være gift i akkurat 10 år og i den forbindelsen nevnte jeg for han en gave jeg ønsket meg. Eller ønsker til begge to for å feire 10 årsdagen vår hehe. Jeg tenkte at siden vi er i Vietnam på ferie kunne vi spart masse penger på å kjøpe det her. Og her er det jeg sa jeg ønsket meg:

Hvor heldig er ikke jeg? Han sa ja til meg! haha ikke fridde til meg, men det føles nesten som jeg ble fridd til på nytt. En diamantring var det jeg ønsket til 10 årsdagen vår i 2018, og jeg har fått den av han her. Julen 2013 fikk jeg en alliansering av han og bursdag 2014 fikk jeg en diamant til på den samme allianseringen. Så spørsmålet mitt nå er hvordan syns dere jeg skal ha ringene?

Sammen eller separert?

• 05.08.2017 kl.18:30
  • Vippemodell fra Norge

• 04.08.2017 kl.14:10

Det er ikke alltid størrelsen som teller ..... da tenker jeg nå på areal på en butikk eller en selvstendig næringsdrivende butikk. For tre uker siden var jeg på en hudpleiesalong som hadde masse tjenester blant annet vippeextensions. Jeg og jentene fikk jo satt på som vi trodde var bra fordi det ble jo bra etter vi ble ferdig. Etter flere dager merket vi at vippene ikke var så fine allikevel. Spesielt mine lå vippene ganske rotete og limet de brukte var klumpete mot vipperoten. Nedenfor har jeg et bilde av fra første plassen som lagde vippene.

I går søkte jeg litt på Facebook etter plasser i nærheten av distrikt 8, og fant en plass 10 minutter i fra. Jeg bestemte meg for å prøve ut den jeg fant på Facebook da den hadde fått fine omtaler. Vi tre spaserte bort og fant plassen. Rett inn døren til Noi Mi Queen var det en liten benk for å ta i mot penger og fire senger på rekker. Fire jenter jobbet der og de var veldig hyggelige og imøtekommende. De forstod hva vil ville ha og da var det bare å sette i gang. Jeg hadde revet nesten av meg alle vippene jeg fikk satt på for tre uker siden, så etter vippene ble renset og det gamle tatt, hadde jeg ikke mye vipper igjen! Haha ---- følte meg helt naken på øynene!!!! Nedenfor kan dere se bildet av mine egne vipper som var igjen etter extensions ble tatt av:

Jeg valgte russian volume vipper og var veldig spent på hvordan dette ville gå. Jeg var usikker på om denne plassen var flink eller ikke. Usikker på kvaiteten og finheten hos disse jentene, og på denne lille plassen liksom. Siden jeg ikke hadde så fyldige egne vipper ble ikke det 100 % volum. Mens på Thea som hadde mer vipper etter de forrige vipper ble tatt av, fikk mye mer volum. Hennes er utrolig fine og fyldige - akkurat som hun har tatt på falske øyevipper. Pia fikk satt på classic natural lashes i samme farge som sine egne vipper. Og på henne ble det også knallfint..... jentene spurte til og med om de kunne få ta bilder av resultatet! For det er ikke ofte de har nordiske kunder med rund øyefasong innom. Så hun ble nå vippemodell for dem da :D. Jeg er utrolig fornøyd med resultatet for det om dette bare var en liten hjemme vippespa.

• 04.08.2017 kl.14:10
  • Please do not leave me <3

• 03.08.2017 kl.18:45

Elin Slåen bak bloggen http://elevele.blogg.no/ kontaktet meg like før jeg dro på ferie. Hun hadde lest innlegget mitt fra 2015 der  jeg besøkte et barnehjem i Vietnam. Hun overførte meg penger og spurte om jeg kunne ta det med til barnehjemmet. Beløpet hun sendte for oss nordmenn kan føles som lite, men for barnehjemmet er det mye penger. Sammen med hennes penger og fra min familie fikk vi inn 1000 kr som jeg har handlet inn varer for. Jeg handlet inn melk, bleier, kjeks, grøt, godteri og penger som andre i familien min har sendt med.

I år fikk vi gå inn og sitte med de barna fra 2-3 år gamle, og i den avdeligen hadde de blandet barna. Både jenter og gutter var kledd i like klær og samme hårfrisyre. Dette er for ikke å gjør forskjell på noe av barna at de lar de være like. Barna her i den alderen var rolige og de satt fint og koste med oss. Noen av barna fant fort til meg og Thea og ville sitte på fanget. Vi satt en god stund og bare lekte og holdt rundt dem.

På neste etasje kom vi til avdelingen der de hadde samlet alle jenter fra 3 år oppover. Jentene her lar de håret vokse ut fordi de skal begynne på skolen. De får gå på offentlig skole og for at de skal slippe å bli mobbet lar de håret vokse. Tidligere lot de barna begynne på skolen med helt kort ble de lett mobbet av de andre barna. De skilte seg for mye ut. Det er godt å vite at de får lov å gå på skolen, og at de har et hjem å komme hjem til. Disse barna er barn som er blitt forlatt av sine foreldre fra de var baby. Flere forlatt veldig tidlig. At det finnes mennesker som kan forlate barna sine slik kan jeg bare ikke fatte! Dessverre så finnes det slike mennesker som ikke vet hva et menneskeliv er....

Opp en etasje kommer vi til gutteavdelingen. Her var det mer liv gitt! Guttene var mer livlige og herjet mer enn jentene. Jeg, Thea, Jonas og mannen min var inne og satt med dem. Pia sto utenfor gjerdet ved døren og tok bilder av barna som flokket seg rundt der og ville leke. Vi hadde alle hver vår unge som ville bli bært. Jeg hadde en gutt som bare ville sitte med meg og kose. Thea hadde en som holdt seg rundt hele tiden. Da vi gikk ut fra 2 årsgruppen og jentegruppen gikk det veldig fint. De taklet det bra at vi sa vi måtte gå for denne gangen. Men da vi skulle gå fra guttegruppen ble jeg helt knust da jeg så reaksjonen til Theas gutt! Alle vi hadde klart å komme oss forbi porten mens hun klarte ikke komme seg løs fra gutten. Han begynte å grine da hun la han ned på golvet, og han klarmet seg til henne. Det var ikke lett for henne å klare gå fra han.... de andre guttene kom og hjalp henne å komme løs fra denne stakkars lille gutten. Jeg kjente det stakk og tårene presset på...... alltid vanskelig å gå fra dem .... spesielt når de reagerer så sterkt!

• 03.08.2017 kl.18:45
  • 11 kommentarer
  • 7 dager igjen av ferien

• 03.08.2017 kl.05:26

Tiden bare fyker og nå er det bare 7 dager igjen av ferien her. Jeg må ærlig å si at jeg gleder meg til å begynne på jobb igjen. Gleder meg til å komme hjem til sengen min! For den har jeg virkelig savnet fra dag en av ferien. Men så er det så trist å tenke på at jeg bare har sju dager igjen. Og etter denne ferien vet jeg ikke når jeg kommer til å reise hjem igjen. Det er mange følelser og tanker som jeg har fått på denne turen som gjør at jeg er usikker når jeg vil reise igjen.

I dag skal jeg endelig besøke barnehjemmet, og jeg har fått 250 kr av ei blogger som jeg skal ta med til barnehjemmet Jeg oppdaterer bloggen senere i kveld.

• Synderen!

• 02.08.2017 kl.13:15

Heisann bloggen :)

Her er klokken nå passert 18 på kvelden og i Norge er den vel 13. Jeg har vært ute i dag og besøkt tanten min som bor vel 15-20 minutter i fra hvis det ikke er trafikk. Kan ta opptil 45 minutter mot en time med taxi i rushtiden! Der spiste vi knallgod peking and som onkel kjørte langt for å kjøpe. Kun det beste som er godt og da må man kjøre litt for å få. Etterpå tok jeg og søskenbarnet mitt alle ungene med ut på senter mens gubbene våres ble hjemme. De koste seg med kald øl og preiket sammen de.

Ungene fikk seg mat og vi dro opp og spilte bowling. Det er ikke så veldig mye å se på i disse senter da det ikke er noe vi skal kjøpe. Alt er dyrt på disse kjøpesenterene uansett. Jeg begynte å få hodeverk også på slutten fordi jeg har ikke sovet i natt. I går var vi på cafe to ganger, og hver gang drakk jeg en vietnamesisk iskaffe. Det skulle jeg aldri ha gjort fordi to ganger med kaffe slo meg helt ut i natt. Jeg lå og stirret i taket istedenfor å sove haha så i dag blir det sikkert tidlig kveld på meg.

Her er synderen som gjorde at jeg ikke fikk sove i natt 🙈😂

• 02.08.2017 kl.13:15
  • "Ikke følg etter meg"

• 01.08.2017 kl.06:45

Det er mye inntrykk hver dag her i Vietnam. Hver gang du går ut av huset er det nye ting å se på. Hverdagen her nede lever sitt eget kaotiske liv ute. Bare trafikkbildet her nede er et kapittel for seg selv. Ingen struktur og regler. Alle kjører slik de selv vil. Biler og taxier som tar U-sving midt i en gate som det skulle være verdens selvfølge at de kan gjøre. Mopeder som kjører som sild i tønne og folks evne til manøvrere seg i trafikken er bare amazing. Det er skills det skal jeg fortelle dere! Dog er det livsfarlig .... men de bryr seg ikke for de er bare nødt til det for å komme seg frem. Mopeder kjører så tett i tett at det er ingen problemer å snakke med sidemannen, eller at en hadde tatt på personene som sitter i moped ved siden av. Pga. det må du alltid være oppmerksom på om du har ryggsekk eller veske på deg. Jeg er alltid nøye på når jeg sitter på mopeder. Alltid skuldervesken på kryss og vesken foran meg mellom sjåfør og meg. Om jeg har ryggsekk har sjåføren den i kroken fremme ved bena.

En annen ting som er spesielt her er butikker. Uansett hvilken type butikk du går inn på er det første som møter deg personalet. Ikke bare en person, neida det kryr av butikkansatte for det om butikken er like liten som en søndagsbutikk i Norge. Minst 5 og helst flere ansatte er det i butikkene. Er det litt større butikk er det enda flere. Arbeidskraften her nede er tydeilgvis overflødig, og timelønnen er drit lav. En vanlig student her tjener i snitt 5-10 kr i timen, mens i Norge hadde det kanskje neste vært straffbart og betalt en student 5 kr timen! Det er veldig synd men levestandarden her er også lavere. Da tenker jeg på prisen på matvarer osv. Lav lønn men også lav pris på matvarer og diverse. Så det går vel opp i opp sånt sett.

Jeg forstår at folk trenger jobb og det gjør at det er mange ansatte i butikker. Men det som plager meg er du får ikke gå i butikkene i fred. Hver gang du går inn en butikk får du en ansatt med deg med en gang. De fotfølger deg overalt i butikken! Snur jeg meg så står personen bak ryggen min. Det er for meg som ikke er vane med slik.... irriterende .... irriterende å ha en hale bak meg. Jeg føler jeg ikke kan gå i fred uten at personen skal følge hakk i hel bak meg. Av og til er det greit, men når det skjer for hver butikk du går inn, blir jeg forbanna. Og beklageligvis har jeg måtte flere ganger gi de fint beskjed om at de ikke trenger å fotfølge meg. Jeg vil gjerne få kikke i fred og da vil jeg kanskje kjøpe noe enn at jeg blir irritert og heller bare går.

• 01.08.2017 kl.06:45
  • Yeahh me fant nachos!

• 31.07.2017 kl.15:00

Tiden her i Vietnam har gått sykt fort. Dagene starter tidlig og ender også tidlig på en måte. Allerede i 18 tiden blir vi ganske trøttte, og har vi ikke noe planer så er vi egentlig bare hjemme. Da er det så lett å bli søvnige for vi sitter ofte på rommene der det er kjøligt. Andre dager er vi ute lengre på kvelden fordi vi starer dagen senere på formiddagen. Som i dag kom vi hjem fra Vung Tau før klokken 14. Vi pakket ut og satte klær til vask før vi tok en Uber ut til sentrum for å spise middag. Der havnet vi bare på en bar/ restaurant som hadde burgere og nachos! Ja, nachos, tacos her i Vietnam midt i storbyen haha. Kidså blir glad når de finner slik mat på menyen, mens jeg og gubben bare rister på hodet. Vi bestiller som regel alt annet enn europeisk mat kan du si. Jeg bestilte hvertfall vietnamesisk pannekake med fyll til meg og gubben. Og til maten prøvde jeg Tiger crystal som er en lysere øltype enn den vanlige Tiger. Og den likte jeg veldig godt! Perfekt for meg som ikke er noe øldrikker - lys og fin smak :)

• Jeg vil ha enda mer!

• 31.07.2017 kl.08:00

God morgen bloggen :)

Uthvilt og klar for å kjøre hjem til byen i dag! På veien hjem skal vi innom et par plasser som jeg ikke helt vet nøyaktig hvor. Men godt skal det bli å komme hjem til byen igjen etter fire dager i Vung Tau. Om noen dager tenkte jeg å ta turen til frisøren igjen. Da skal jeg få frisøren til å se gjennom håret og eventuelt fikse det før jeg reiser hjem. Som dere ser har jeg enda godt med farge på stripene i håret til tross for at jeg har badet i saltvann tre dager. Frisøren hadde garantert meg at fargen sitter i etter vask og jeg kunne bare dra å bade i saltvann osv. Fargen falmer ikke av, fargen blir bare lysere med tiden. Jeg vil ha enda mer striper så jeg skal få laget flere slik at det vises mer. Det blir ikke mer bading i saltvann resten av ferien så da er det ikke farlig om jeg striper det mer. Å gå til frisøren her er såpass billig, og de har erfaring med asiatissk hår. Derfor må jeg gjør det jeg vil med håret her før jeg reiser hjem til Norge ;).

• Snegler til kvelds

• 30.07.2017 kl.16:00

Å være her i Vung Tau uten å ha prøvd ut sjøens delikatesser her er en synd! Som jeg skrev tidligere om Vung Tau så selges det masse fersk sjømat langs gatene her. Der alle hoteller ligger langs strandlinjen er det boder og uteplassser som selger. Det er siste kveld for oss her i Vung Tau i dag, og jeg sa i dag må jeg få prøvd. Ungene spiser ikke så de fikk middag og dessert ferdig før jeg og gubben kunne ta oss en tur for å se.

Både jeg og han er ikke kresne på mat, og vi tør å prøve det meste. Jeg er ikke altfor glad i sjømat, men når jeg er på ferie slik er det greit. Vi valgte oss en plass og plukket ut det vi ville ha. Jeg valgte østers, kamskjell, blekksprut og snegler. JA, det høres vel ekkelt ut for de fleste! Men det er faktisk vanvittig mange forskjellige sorter spiselige snegler. Og de vi valgte ble tilberedt på en måte som gjorde at det smakte knallgodt.

Det første alle vil si er jo "æsj, så ekkelt .... snegler!!!???". Eller om det er noe man aldri har sett eller smakt så vil man automatisk tenke slik. Sånn var det også for meg da jeg var yngre og fikk servert mat som jeg ikke likte eller syns var ekkel. Men om du ikke er kresen og tør å prøve er det så utrolig mye godt for det om det kanskje ser litt ekkel ut ;).

• 30.07.2017 kl.16:00
  • 5 kommentarer
  • En anelse brent........

• 30.07.2017 kl.13:00

Huff..... etter tre dager med soling har vi allerede rukket å blir solbrente hele gjengen. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte solfaktor 30+ før jeg reiste. Jeg hadde ikke trodd at vi kom til å få soldager her i Vung Tau. Så nå er alle solbrente og ferdig med strand for denne gang. Personlig er jeg fornøyd med fargen jeg har fått haha så jeg er metta på sol.  Hadde jeg ikke blitt så solbrent kunne jeg klart å være lengre på stranden i dag. Men nå er alle sultne så da må jeg bare finne ut hvor jeg skal ta gjengen med. For vietnamesisk mat spiser de ikke. Og når de ikke kan spise alt det som er her i Vietnam blir det alltid hodebry for oss voksne å finne hvor en skal spise hen. Men, men de blir vel mette på et eller annet vis hahaha.

• Jackfruit

• 30.07.2017 kl.10:00

Jeg har fått sansen for en frukt som heter Jackfruit her nede. Før likte jeg ikke denne frukten fordi jeg syns den smakte gummi når den spises ferskt. Tørket jackfruit er bedre da. Men etter jeg fikk smake denne varianten av frukten har jeg blitt helt hekta. Det finnes flere varianter av denne frukten, og jeg liker best den typen som dere ser på bildet i innlegget. Jeg har funnet litt informasjon om frukten tatt fra Wikipedia slik at dere kan lese hva slags frukt dette er.

Fra Wikipedia:

Jackfrukt (Artocarpus heterophyllus) er en treart i morbærfamilien som opprinnelig kommer fra deler av Sør-Asia og Sørøst-Asia. Treet er vel tilpasset tropisk lavland. Frukten er den største frukten i verden som kommer fra et tre[1], og er sjelden mindre enn 25 cm i diameter. Selv et relativt spinkelt tre, bare 10 cm i diameter, kan bære store frukter. Frukten kan veie opp mot 36 kg, og bli opp mot 90 cm lang og en diameter på 50 cm. Jackfrukten er noe man må venne seg til, men til tross for dette har den blitt veldig populær i store deler av verden. De søte, gule kappene rundt frøene er 3-5 mm tykke, og har en smak som kan sammenlignes med ananas, selv om smaken er mildere og mindre saftig.

Jackfrukt brukes ofte i retter fra Sør- og Sørøst-Asia. Den kan spises umoden (ung) eller moden, tilberedt eller rå. Frøene kan også spises tilberedt eller kokt slik som bønner. De smaker tilsvarende kastanjer. Bladene fra treet brukes i noen tilfeller for å pakke inn dampede Idlier (en kake fra Sør-India). En uåpnet, moden frukt kan være noe illeluktende, noe tilsvarende råtne løk. Frøene er lysebrune til sorte, omtrent 2-3 tommer lange. Man smører ofte inn hendene med kokosolje, sennepolje eller parafin før man tilbereder jackfrukt, da resten av frukten er en løs, hvit masse som utsondrer en melkete, slibrig sevje som kan brukes som lim. Umoden (ung) jacfrukt kan spises hel. Ung jackfrukt er mild i smaken og har en distinktiv tekstur. Det indiske, bangladeshiske, srilankiske, indonesiske, kambodsjanske og vietnamesiske kjøkken bruker kokt, ung jackfrukt. I mange kulturer brukes jackfrukt kokt i karrier som råstoff.

• 30.07.2017 kl.10:00
  • 7 kommentarer
  • Brennheit, karaoke og masse folk

• 30.07.2017 kl.07:23

God morgen bloggen :)

Klokken er over 11:00 her i Vietnam og vi ligger på stranden. Slikker hver eneste solstråle som vi kan få selvom vi alle har plasser vi er solbrente. Det yrer av folk på stranden i dag siden det er søndag. Vi måtte lete litt for å finne noen strandstoler til oss. Vi har leid fire stoler der vi kun har en ute i solen. Ingen tør å sole seg for mye i dag haha så den ligger der på deling. Ellers sitter vi under parasollen og trykker på mobilen. Angrer på at jeg ikke tok med boken, men har den også på mobilen.

Bak der vi sitter er det spiseplass under tak, og der er det mange som sitter. Og det er for tiden popluært med trådløse høyttaler og mikrofoner som de kobler opp med bluetooth. Du bruker din telefon eller nettbrett og kobler til med blåtann. Så synger du karaoke ved å søke i et register eller søker på YB. Portable karaoke! Så du får på en måte live musikk her på stranden 😅.

• 30.07.2017 kl.07:23
  • Megastor tiger!!!

• 29.07.2017 kl.18:24

Vung Tau er en by i den administrative region Dong Nam Bo i det sørlige Vietnam. Byen hadde i 2004 195000 innbyggere. Vung Tau ligger ytterst på en halvøy mellom Sørkinahavet og utløpet til Saigonelven. Den er et populært utfartssted særlig for helgeturister fra Ho Chi Minh-byen, og det går hydrofoilbåter mellom byene hver time. Det går også egne busser daglig også. Mange helgeturister drar ut selv på moped eller storfamilie leier bil.

Vung Tau kan skilte med utsøkt sjømat, tre strender og to små fjelltopper, hvorav den sørligste toppen er bekledd med en Kristusstatue lik den i Rio de Janeiro. Statuen ble reist i 1975 og er, iallfall ifølge lokale myndigheter, en taktisk meter høyere enn Brasils stolthet. Like utenfor Vung Tau ligger Dong Xuyen Industrial Park som er en industripark hvor blant annet delvis norske STX Europe (Aker Yards) har verft.

Som sagt er det lørdag her i dag og det er en av de mest folksomme dagene her i Vung Tau. Folk fra mange plasser drar hit for å bade og spise forskjellige sjømat. Det er fullt på alle spisesteder og masse biler, busser og mopeder. Hotellprisene stiger også på lørdagene pga. tilstrømningen av mennesker som kommer.

Etter vi hadde hvilt oss på hotellet tok vi taxi ut til en kafe. Der drakk vi litt øl og ungene fikk smoothies. Vi var de eneste gjestene som satt der! Absolutt ingen andre var der og hele kafeen så bare forlatt ut. De som jobber der var heller ikke å se. Ei jente kom og ekspederte og stakk igjen. Men vi fikk nå det vi bestilte. Middagen tok vi en annen plass som het David pizza. Her er det tydeligvis rettet mot utenlandske turister for menyen er tilpasset mer vestlig/ europeisk matvei. For ungene var det jo bare tipp topp å få sånn mat da de ikke har kunne spist noe annet enn ris og omelett. Eller burgere og pomfry!

Eneste som var fascinerende med måltidet i kveld var den megastore Tiger gubben bestilte. Hahahaha han kunne ta small eller large Tiger. En small er en 0,33cl boks til 12 kr eller en large Tiger til 15 kr. Det verken jeg eller han visste var at størrelsene var så forskjelligt! Da Tiger kom på bordet måtte jeg bare le. En large var en 640 ml stor flaske 😂😂😂!!!!!

• 29.07.2017 kl.18:24
  • Gubben gløder!

• 29.07.2017 kl.09:56

Nå nyter jeg og gubben virkelig ferien! Med strand og endelig noe sol på disse bleike kroppene. Det hadde vært veldig tragisk å komme hjem til Norge like bleike..... haha. Men etter to dager på stranden har jeg fått bra farge mens gubben er blitt rosa. Men ikke si det til han 🤣 han nekter på at han er blitt rosa. Han sier han er BRUN og jeg er ikke enig haha men men han får leve i den troen. Jeg mener det når jeg forteller at han er rosa eller rett og slett gløder hahahaha

Jeg derimot har nok blitt noe solbrent på lårene og i pannen. Men brun har jeg blitt for det vises godt på skillene jeg har fått. Herlig å se at jeg har fått litt mer farge nå etter to dager på stranden. Det er enda en og en halv dag igjen vi skal være her så mer farge skal det bli.

På stranden så er det bare jeg og gubben som ligger og soler oss. Ingen andre vietnamesere ligger slik som oss. Folk her nede bader med shorts og tskjorte. Livredd for å bli brune! Det er også fåtall som går med skikkelig bikini som vi turister gjør. Og jeg ser sjelden det er noen som smører seg med solkrem av de som bor her. De er trolig herdet da de bor her mens vi må skam smøre oss for å ikke bli brent ☀.

• 29.07.2017 kl.09:56
  • On the road again

• 28.07.2017 kl.05:00

God morgen bloggen :)

Etter den fem dagers turen til Da Nang har jeg ikke vært så aktiv på bloggen. Jeg har ikke gjort så mye spesielt disse to dagene etter turen. Bare vært ute og spist med ungene og slappet av. For i dag er vi klar igjen til å kjøre på tur med de andre. Ferden går til Vung Tau som er en by som ligger ca to timer fra HCM, kommer da an på trafikken. Treffer man rushtiden så er det mye kø da går det ikke så fort.

Jeg håper inderlig at solen er der når alle kommer ut der. Værmeldingen så ikke bra ut da jeg sjekket. Det er ulempen å reise her i sommermåndedene. For denne perioden er regntid her nede 😔. Men men tre hotellnetter er booket og betalt så da er det ikke noe å gjøre om det regner. Alt av underholdning er pakket med til turen 😁.

• 28.07.2017 kl.05:00
  • Krigsmuseum

• 27.07.2017 kl.12:00

I går besøkte vi War remnants museum her i HCM city. Her viste de masse bilder fra krigen, og hvordan den herjet landet. Torturering av menneskene og hvordan krigen påvirket landet. Jeg personlig har null interesse for historie så for meg var det litt kjedelig. Det var en del bilder som jeg ikke likte fordi det ble for brutalt. Jeg gikk rundt og tok bilder heller, og jeg har flere på kamera. Når jeg kommer hjem til Norge skal jeg heller legge ut flere bilder fra ferien med skikkelige bilder. Jeg kommer opprinnelig fra Vietnam så jeg burde kanskje kunne mer eller ha mer interesse for landets historie. Men dessverre har livet mitt vært i Norge og det er der jeg har vokst opp.

• Utforsk fantasien

• 26.07.2017 kl.05:39

På mandag kjørte vi båt ut til en grotte her i Hue område. Grotten kalles Phong Nha som er noe naturen har laget til. Stein som har formet seg til forskjellige former av vann som har dryppet ned i årevis. Veldig spesielt og utrolig stilig å se på alle formene inni grotten. Her er det bare fantasien som stopper deg for hva det kan ligne på.

• Maks uheldig i dag!

• 25.07.2017 kl.07:00

God morgen :)

Jeg prøver igjen å legge ut disse blomsterbildene som jeg la ut i går. Det er noe muffens med den selfiekameraet mitt og opplasting av bildene på bloggen. Jeg må på en måte redigere bildene og rotere dem 360 % en gang før jeg kan laste biledene. Hvis ikke blir det i forskjellige retninger haha. Men nå har jeg fikset så dere slipper å vri hodet i  alle vinkler eller snu på enhetene for å se :p. I dag er siste dagen våres her i Hue byen, og meningen var at vi skulle besøke gamle keiser palasset. Men allerede nå regner det så kraftig her at det ikke går an å gå utendørs i dag. Vi er maks uheldig med været i dag da programmet i dag er bare utendørs før vi skal fly tilbake til HCM fra Da Nang. Så her sitter vi enda på hotellet og drikker kaffe og surfer på nettet. Planen blir da at vi skal bli kjørt til et senter for å shoppe litt forskjellige spesialiteter fra området. Det er alt fra oljer, te, kaffe, søtsaker osv. Osv. Litt kjipt men det er bedre enn å traske ute i pøsevær 😳☔️☔️☔️ .

• Beklager så mye....

• 24.07.2017 kl.07:00

God morgen bloggen :)

Først må jeg få si tusen takk for at dere som følger meg titter innom bloggen min. Jeg vet jeg har ikke vært flink å svare på kommentarer som dere legger igjen. Jeg har ikke vært flink å følge opp deres blogg heller i ferien. Jeg har vært så travelt opptatt med reisen og med alt jeg opplever på turen. Det er så mye inntrykk å ta til seg, så mye å se og høre. Jeg skulle ønske jeg kunne ta alle sammen med hit, men eneste måten jeg kan vise dere er bilder og litt tekst. Jeg kikker innom hver av dere inni mellom selvom det ikke blir så ofte som jeg skulle ønsket.Uansett håper jeg at dere vil fortsette å følge reisen min, og om dere skulle syns det blir for mye må dere bare kommentere det eller kontakte meg direkte.

• Lyslykter fra Hoi An

• 23.07.2017 kl.17:10

Så har jeg fått redigert bilder fra speilrefleks som jeg tok av gamlebyen i Hoi An. Jeg er ikke noe proff på å ta bilder om natten hehe, men fikk et par fine som jeg ble fornøyd med. Jeg har ikke med meg bærbar så her er det ipad jeg har brukt for å redigere bildene. Det går veldig greit etter jeg fikk den nye iPad pro og pennen som gjør redigering på iPad en drøm. Smart keyboard er også et must å ha for å skrive på ;)

• 4 kommentarer
  • En liten skuffelse......

• 23.07.2017 kl.13:16

Da Nang er en flott by i Vietnam. Her finnes det null toleranse mot gateselgere, gatemusikanter, tiggrere eller innpåslitne folk som følger etter deg. De har strenge regler og de er veldig opptatt å ha det fint og ryddig by da hele Da Nang lever av turisme. De har disse broene som særtegner byen - spesielt den Drage broen som hver lørdag og søndag presis kl. 21 skyter flammer og vann. Byen bruker rundt 600 Nok hver lørdag og søndag for akkurat denne attraksjonen med flamme og vann. Vi fikk oppelve den i går og jeg må si at jeg ble nå veldig skuffet. Jeg hadde trodd det var mye mer flammekaster fra dragens munn osv. Istedenfor var det som den bare spydde ut litt flammer.... som om den hostet opp flammer. Det var ikke helt som jeg hadde forestilt meg det skulle være. Siden jeg har fått hørt så mye om dette, at dette er noe jeg ikke må gå glipp av når jeg er i Da Nang på en lørdag eller søndag. Men, men nå har hele gjengen fått oppleve det som er spesielt med Da Nang by night at weekend hehe.

• 9 kommentarer
  • Hoi An the lantern town

• 23.07.2017 kl.05:48

Litt bilder fra Hoi An som vi besøkte i går. Disse bildene er tatt med iPhone 7 plus, men har masse bilder også fra speilrefleks. Men de kommer nok ikke før senere da jeg må få de over på ipad og redigere dem.

• Utsjekk

• 23.07.2017 kl.02:38

Klokken 5:15 ringer alarmen for i dag starter dagen klokken 7:00. Alt er pakket klart og rommene er sjekket ut. Frokost før vi skal reise avgårde til Ba Na Hills park som ligger på en fjelltopp. Her må vi ta gondol opp, og det er ganske høyt opp.

Vi skal kjøre et stykke før vi kommer fram, og det er best å komme litt tidlig til Ba Na Hills. Det er utrolig masse turister og tourer som kommer for å gå der. 11:30 skal vi ned igjen for da er det klar for lunch.

• Frodiths sommer-utfordring #3

• 22.07.2017 kl.18:21

Jeg holder fortsatt på med challengen til Frodith. I dag har jeg endelig fått rette anledningen til å fullføre oppgave nr. 3 👉 bikini. Dagen i dag startet klokken 8 for meg og gubben. Vi vekket ungene og fikk dem med opp for å spise frokost. Turbilen skulle hente oss 9:30 for første plass vi skulle på.

Da Nang er veldig kjent for sine håndlagde statuer av stein og kvarts. Store statuer kan folk bestille og sende om du vil. De har så masse fint og prisene varerier enormt! Her inne fikk jeg ikke ta bilder.

Etter besøkte vi en gammel tempel fra 1926, og her holder de på å bygge et nytt tempel som ikke er ferdig.her var vi bare en liten halvtime toppen. Før de kjørte oss til restauranten for lunch.

Siden der var en dødtid periode i dag etter lunchen valgte nesten alle å bruke det på stranden. Endelig får jeg bade på denne turen!!! Jippiiiii og da fikk jeg brukt den nye bikinien som jeg kjøpte inn for Vietnam turen.

• 22.07.2017 kl.18:21
  • 67 meter høyt

• 22.07.2017 kl.11:19

Bilder fra 1 dag av Da Nang turen. Disse er fra tempel som heter Linh Ung. Den litt skeive bygningen er ganske ny. I 2015 da jeg var her holdt de på å bygge den, og nå er de ferdig å bygge den. Veldig fint å stå der og se utover Da Nang byen.

• Steinhardt!

• 22.07.2017 kl.04:21

God morgen her fra Da Nang :)

I dag skinner solen og klokken er ni på morgenen. Jeg er klar for en ny dag med nye ting å se på. Kroppen er stiv og støl! Den er ikke stiv og støl pga. mye trasking på dagene. Men....... jeg har aldri opplevd makan til dårlig seng i mitt liv! Sengestammen er det ikke noe problem, den er fin den ..... men madrassen derimot er noe av det verste jeg noensinne har sett. Madrassen er steinhardt! Ingen spenst eller fjøring eller gir etter når du setter deg ned.

Jeg er vane med å sette meg ned på sengen og du får myk motstand. Men her når du setter deg litt brått ned kræsjer du rumpen i et hardt underlag. Du kan ikke ligge på siden fordi madrassen er steinhard og den "beveger" seg på en måte ikke etter tyngden eller formen din når du legger deg på siden osv. Verste madrassen jeg har ligget på i mitt liv!!!!

• 22.07.2017 kl.04:21
  • Spasertur langs elven

• 21.07.2017 kl.10:29

Flyturen over til Da Nang tok ca. 1 time 40 min. Klar himmel og sol så flott flyvær. Jeg hørte litt på musikk, men måtte gi opp fordi jeg hadde masse dotter i ørene. Vi hentet ut bagasjen og gikk for å treffe guiden. Guiden og sjåføren kjørte oss til lunch plass før vi sjekket inn på hotellet. Her ble det plutselig dødtid på fire timer som vi ikke var klar over. Så da måtte vi bare spasere ut og kikke i byen på egen hånd. For å sitte inne i fire timer var bare helt umulig for oss. Vi fant en kafe og bestilte smoothies og spaserte for å se langs elven.

• Goodbye Ho Chi Minh City

• 21.07.2017 kl.04:01

Fasten your seatbelt please!

Da er vi ombord på Vietnam Airlines flyet som skal fly oss til Da Nang city. Der møte guiden som skal være med oss på denn 5 dagersturen. Min familie, foreldrene mine og onkel tante fra Australia. Snakkes når vi kommer fram :)

• 3 kommentarer
  • Det er lov å ikke huske

• 20.07.2017 kl.19:13

Min skjønneste mormor ❤

Hun husker ikke hvem jeg er hihi men det gjør ikke noe. Hun er tross alt snart 90 år gammel, og da er det forståelig at hun ikke gjør. Viktigste for meg er å se at hun har det bra, at hun får i seg næring. Hun får den hjelpen hun får fra pleieren og familien sin.

• Bubble tea cravings

• 20.07.2017 kl.12:12

Noe jeg er blitt hekta på her etter jeg kom her er bubble tea! Det er te med melk og forskjellige typer gele klumper osv. Du får i forskjellige smaker også og det er så mange som selger dette. Jeg har smakt forskjellige og i dag fant jeg en plass som hadde knallgod bubble tea. Hmmmm..... det er så mye god her at det rett og slett er farlig!!!!

• Together 4 ever

• 20.07.2017 kl.08:50

I 2007 reiste jeg og mannen min til Vietnam på høsten. Vi hadde med oss Jonas som den tid var under 1 år gammel. Vi var bare i 14 dager den gangen fordi vi skulle bare ordne tenner og kjøpe inn ting til brylluppet året etter. Vi fikk sydd brudedraktene, tatt brudebilder og lagde gifteringene. Hver gang vi har vært i Vietnam har vi fått levert ringene for pussing. Og nå har vi nettop vært og hentet ringene våres. Super shiny og som ny igjen etter pussingen. Jeg fikk også rohdinering av den diamantringen min på nytt. Og de tok ikke penger for arbeidet siden jeg fikk ordnet på et par gulløredobber. Jeg lagde et par øredobber etter design jeg ville for to år siden. Sommerfugler med en kule med litt tagger. Men den kulen har irriert meg fordi håret setter seg fast i kulen på hver øredobb. Nå fikk jeg byttet de ut med kuler som er glatte, og det betalte jeg 200 kr for! Og de tok begge øredobbene og pusset alt på nytt slik at det ser blankt og nytt igjen.

Gifteringene våres kjøpte vi for rundt 2000 NOK i 2007 med 18 karatsgull og diamant.

Sommerfugl øredobbene som jeg fikk spesiallagd i 2015 kostet ca. 2700 NOK

• 20.07.2017 kl.08:50
  • Pruting på høyt nivå

• 19.07.2017 kl.17:55

Dagens antrekk koster 135 kr og ble kjøpt på Saigon Square marked. Det er masse fine sommerkjole her i HCM, og det er like morsomt hver gang jeg er på marked. Av og til er det skikkelig irriterende når selgeren ikke vil akseptere prisen din. For her er det snakk om pruting på høyt nivå. Uansett hvordan du pruter så vil du tape, for prisen du ender opp med har de tjent på. Det er mange selgere som er veldig sære og de viser ikke interesse for å selge. Når de gir deg en pris og du pruter ned, og de bare fnyser av deg, da går jeg bare. Da er de ikke interessert i å selge til deg. Av og til blir de sure fordi du ikke kjøper allikevel fordi du syns prisen ikke er bra nok. Jeg tenker at i Norge kan du få masse fine klær til god kvalitet billigere enn det de skal ha for enkelte klær på marked! Og de mener at deres klær er god kvalitet noe som regel ikke er sant. Kvaliteten på marked er langt fra bra som i norske klesbutikker!

Men denne sommerkjolen jeg har på meg er jeg veldig fornøyd med. Den er såpass dekt til framme med brystet og skjuler bra at jeg ikke trenger å bruke BH. Noe som er en befrielse med tanke på varmen her 😜.

• 11 kommentarer
  • Runam Ben Thanh

• 19.07.2017 kl.13:49

I dag formiddag har vi fått møtt masse slektninger. Farfar og farmor har mange søsken så det ble mange ansikter jeg ikke husket. Jeg har truffet en del av dem for to år siden. Det var hvertfall en fin minnestund for farmor <3

Etter minnestunden dro vi ut på byen og fant en flott kafe som vi gikk inn på. Her bestilte vi forskjellige drinker før vi dro hjem. Denne plassen har utrolig fin inventar og var over flere etasjer. Service er det ikke noe å si på heller.

• Bønnestund for farmor

• 19.07.2017 kl.05:19

I dag er en stor og viktig dag i familien min. Det er tre år siden farmor døde, og i Buddhistisk tro er tredje året en stor dag. Jeg har fått være med å be Buddhistiske salmer hvis jeg kan kalle det det. Selvom jeg ikke klarer å følge tritt med lesingen så prøver jeg det jeg kan. Jeg klarer å lese men det går ikke fort og jeg forstår ikke alt teksten. Men det viktigste er at jeg er tilstede og viser min respekt for dette. Ungene og mannen min kommer litt senere da de ikke kan be uansett. Familie og slekt ut på landet og mange kommer for å vise sin respekt for farmor. De kommer og tenner en røkelse og kommer med gaver. Etter ritualet samles alle nede for god mat og drikke :)

• Cafe Fresco & Saigon Square

• 18.07.2017 kl.11:08

Her nede går det mye i spising og shopping. Selvfølgelig også drar rundt omkring på turer. I dag har jeg vært på et senter slik at Pia får kjøpt inn ting hun trenger. Så har vi også kjøpt tekstil for å få skreddersydd klær. Da vi var ferdig med det dro vi hele gjengen ut på Saigon Square som er en stor marked. Selger alt slags klær og dill dall. Rett ved siden av gikk vi inn på en Cafe Fresco og tok lunch. Maten var god og drikkene var himmelsk :)

• 7 kommentarer
  • Jeg hadde dratt ned buksen, så........

• 17.07.2017 kl.17:04

Save the best for last .......

Under turen til Tay Ninh i dag kom jeg over noe som jeg tror hadde skremt livet av enhver menneske. Jeg er egentlig ikke redd for sånt, men det jeg så i dag skremte meg. Jeg skulle på do før vi skulle på gondolen opp på fjellet. Og betalte 1 kr for å komme inn på doen. Her var det ikke vanlige doer, kun sånne som du sitter på huk og gjør ditt.

Uten å vite noe dro jeg ned buksa og satte meg på huk og kikket mot døren. Jeg måtte passe på at den fortsatt var lukket. Og guda meg som jeg stokk!!! Bare flaks at jeg ikke sklei og skadet meg mens jeg satt på huk der. Der ved håndtaket var det en gedigen edderkopp med lange bein rett med håndtaket. Herremin hatt den var svær! Jeg måtte bare full fart dra opp buksen og dro døren forsiktig opp og sprang ut. Makan til edderkopp heleldussen!!!!

• 17.07.2017 kl.17:04
  • Gondol

• 17.07.2017 kl.10:13

Når man er på tur i Vietnam innebærer det en del kjøring, og mye mye mat! Vi spiser fra morgen til vi kommer hjem haha ikke rart jeg kommer til å trille hjem etter ferien! I dag har vi vært og besøkt to templer. Den første er tempel Ba Den og Toa Thanh Tay Ninh. Litt bilder fra mobilen her så dere kan få se litt :) for å komme til tempel Ba Den måtte vi ta gondol opp.

• Tvillingsøstre.... ?

• 17.07.2017 kl.08:00

Heisann :)

Bli med meg på en liten vlog tur her på markedet rett ved siden der jeg bor. Beklager filmingen, men jeg er ikke stødig på hånden ser jeg. Jeg kommenterer gjennom videoen så vil du vite så se hele videoen :)

• 4 kommentarer
  • Gubben tester ut selfiekamera!

• 16.07.2017 kl.18:05

Her i Asia får man kjøpt mye rart som ikke kommer til Europa. Det er masse ting som er rettet mot det asiatiske markedet. Og jeg er jo veldig glad i sånne ting som er sjelden vare for oss nordmenner. Tidligere i år skrev jeg om en Oppo mobiltelefon som er en fullverdig smartmobil rettet mot selfieglade mennesker. Jeg fikk jo skaffet meg en sånn, men pga. Android system ble den solgt.

Nå har jeg funnet noe annet her nede som er en liten og hendig kamera. Den kan du ta bilder på 12 megapixel og filme i full HD om du vil. Men det som er spesielt er at den har egen selfie funksjon. En funksjon for dem som liker å ta selfies, og du kan stille kamera på auto eller tilpasse det selv. En makeup funksjon er i kamera slik at du tar bilder og du ser fiks ferdig sminket. Den tar bilder etter hvordan fargetonen i huden. Glatter ut og gir ansiktet lysere glød osv. Alt kan stilles lavt eller høyt alt etter hvor mye retusjert du vil bildene skal være.

Gubben fikk teste seg og med makeup funksjonen på ser begge ut som vi er himla unge! Haha skulle tro jeg bare var den fjottisen 😂.

• 16.07.2017 kl.18:05
  • 6 kommentarer
  • Nesten 4000 ganger billigere enn hjemme!

• 16.07.2017 kl.16:35

Alle vet at alt koster uansett hvor man er hen. Om det er i Norge eller i Vietnam eller et helt annet land. Ting koster og enkelte plasser er det dyrere enn ellers. Her i Vietnam har jeg merket at lokale varer og 3 sorteringsvarer er billig. Men med en gang du skal ha ekte varer som er skikkelig som du får hjemme, blir det dyrt. Spesielt internasjonale merkevarer er dyrt her i Vietnam. Ta eksempel Body Shop har de her, men prisene er dyrere enn hjemme faktisk. Jeg er sånn at jeg ikke vil kjøpe ting her som jeg kan kjøpe like billig/ dyrt i Norge. Da er det bedre å kjøpe varen i Norge der det er norske garantier og reklamasjoner.

Før jeg reiste på ferie så sjekket jeg opp diverse ting som jeg tenkte å finne her i Vietnam. Jeg kjøpte jo nye Michael Kors solbriller på Synsam på tilbud. Og jeg spurte butikken hva det ville koste å få styrke i solbrillene. Det de sa var at det ville koste fra 4000 kr å få laget styrke og fargeglass. Jeg fikk hakeslep da de sa det til meg, og jeg svarte bare rett ut at da bruker jeg bare solbrillene som de er!

Jeg tok da brillene med meg til en brillebutikk her i Vietnam med brilleseddelen min. Og forklarte at jeg ønsket min styrke på solbrillene, og at glasset skal være polarisert samt samme fargeskjær som original. Da de sa prisen til meg sto jeg bare der og så ut som jeg hadde ramlet ned fra månen. Jeg ble så forfjamset og trodde ikke mine egne ører hahahaaaa vanlig solglass med styrke kosta 55 kr mens bedre kvalitet 130 kr! Det er søren meg STOR prisforskjell! Og glasset med styrke og farge er like god fordi om den er laget her. Jeg kommer til å finne meg et par solbriller til her nede og få satt på styrke. Satser på at styrken ikke forandrer seg på en stund. Greit å ha en liggende i bilen fast som jeg kan bruke om det plutselig kommer sol i Haugesund.

• 16.07.2017 kl.16:35
  • Akkurat som Haugesund

• 16.07.2017 kl.07:35

Gubben og de to yngste har dratt på dagstur med foreldrene mine og de hos farfar. Jeg har ingen planer i dag da hun eldste ikke føler seg helt bra. Og det er forståelig da det var en lang reise for henne i går. Siden hun slapper av på sitt rom sitter jeg her og bare glor i taket. Jeg har Snappet og jeg har gått opp og ned for å snakke med tante og onkel i kiosken. Gått gatelangs utforbi her for å få tiden til å gå. Jeg holdt på å sovne og tenkte at jeg får bare ta en tur ut mens hun hviler. Og når jeg kommer ned og hadde tenkt å gå kjenner jeg noe vått som drypper.

Jadda! Før jeg vet ordet så plasker det ned som ingenting. Det snur så sinnsykt fort her og planen min gikk rett i vask. Da blir det inne en stund da til regnet gir seg, men nå føles det akkuart som hjemme i Haugesund. Sånn vær som vi har nesten så og si hele tiden! Det som er så kjekt her er at de selger jo all slags drikke og snacks. Jeg kan bare forsyne meg og de skriver det ned. Så gjør jeg opp med dem litt og litt etterhvert :).

• Über enkelt!

• 15.07.2017 kl.18:51

Hehe jippi nå er gubben også her, og det vil si min spisepartner er her. Jeg har endelig han å være med rundt omkring for å prøve ut masse forskjellige retter. Ungene er litt verre med å finne noe mat til så jeg er glad jeg har fått han hjem i dag.

I dag morgen spiste jeg bare en nudlerett av en familie som selger rett utforbi hjemmet sitt. 15 kr for en varm rett til frokost er ikke all verdens penger. Da ungene endelig sto opp var klokken såpass at vi bare måtte ut på flyplassen. Jeg testet ut Uber tjenesten for første gang i dag. Og jeg er imponert!

Appen lastet jeg ned og registrerte meg. Den finner din posisjon eller du taster inn din adresse. Så legger du inn der du vil hen og appen søker opp Uber biler i nærheten. Du kan velge fem seter eller sjuseter Uber taxi eller Uber moto som er moped. Uber biler er det mye og lettere å få tak i enn Uber mopeder. Det fine er at du vil få opp en pris for reisemålet. Prisen er billigere enn vanlig taxi og piratmoped.

Pga. rushtiden tok det en time fra mormor ut til flyplassen, vi kjørte i rykk og napp, turen kostet 48 kr! Hadde vi kjørt taxi hjemme i sånn køfart i en time...... gudene vet hvor mye det hadde kosta! Mann og datter landet før tiden og de kom fort gjennom passkontroll. Men de var uheldig med bagasjen da den ene kollien ikke kom. Så det tok ganske lang tid før de endelig kom ut. De måtte melde fra om ene kollien som ikke kom. Så jeg håper de finner den og at den da blir sendt med neste fly fra Doha til HCM city i morgen. Det er nå godt at de endelig er kommet på plass her også til tross for den ene kollien ikke ble med.

Grytidlig i morgen skal gubben og de to yngste barna være med farfar side til Binh Duong. De skal besøke graven til farmor og onkel 4. Stelle graven og tenne røkelse osv. Jeg og Pia skal være hjemme da jeg skal hjelpe henne å handle inn litt ting og tang. Pluss hun skal få slappe litt av etter den lange flyturen.

• 15.07.2017 kl.18:51
  • 6 kommentarer
  • Hvorfor kan de ikke få et verdig liv?

• 15.07.2017 kl.05:00

God morgen her fra Ho Chi Minh city :)

Det ble ingen oppdatering i går etter innleggene som kom ut. Men på ettermiddagen i går drev jeg på å organisere hvordan ungene skulle bo resten av ferien. De har to rom her i huset som ungene kan være på, men så vil alle tre sove sammen. Altså Thea og Jonas med storesøsteren sin som kommer i dag. Det er hennes første besøk her i Vietnam så vi vil legge alt tilrette for at hun skal få en best mulig opplevelse her. For oss som har vært her flere ganger er jo alt enkelt hvordan vi bor osv.

Som dere sikkert har sett er ikke det noe luksus hjem familien min har. Rommene er greie og alt er bra nok for oss. Meg personlig bryr meg ikke om at det skal være 5 stjerners standard. Jeg er her fordi jeg skal få være med familien min. Få dra rundt omkring og oppleve hjemlandet mitt. Og samtidig kunne vise dere hvordan det er her, tett innpå dem og hverdagen her både hjemme og ute. Selvom det er dager der jeg farter overalt med ungene så er det godt å vite at de er her når jeg kommer hjem.

Hver morgen ser jeg mormor og hilser på henne. Hver morgen tar jeg bilder eller filmer onkelen min. Han syns det er så gøy å se på kamera. Det er så sårt og vondt å se hvordan spesielt gamle og psykisk utviklingshemmede har det. Min onkel har Downs syndrom, men har aldri fått den hjelpen han burde fått. Men sånn er dessverre systemet i Vietnam. Du kommer ikke langt uten penger. I den tiden han ble født var det bare fy fy å få barn med en hjerneskade. De ble sett på som lite verdt og ble helst sperret inne. Pga. dårlig behandling og uerfaren med slike diagnoser ble de bare holdt "gjemt" hjemme.

Det finnes institusjoner som du kan sende han til, men FY SKAM!!!! De blir behandlet som dritt! De blir slått og behandlet stygt fordi de ikke kan gjør seg forstått. Og da har ikke familien hjerte til å la sitt kjøtt og blod bli behandlet slik. De fortalte at de prøvde få onkel inn på et slik "hjem", men da de så hvordan han ble behandlet måtte de ta ham hjem. Jeg blir så forbanna og så lei meg at det skal være slik her. Hvorfor kan ikke de få et mer verdig liv? Vietnam har så mye å lære og de må bare bli bedre når det gjelder slike ting. Dessverre er hele landet så k........ jeg kan ikke skrive ordet .... ytringsfriheten her nede finnes ikke i det hele tatt!

Huff... kjenner tårene presser seg på..... det er slike stunder der jeg er så takknemlig for det livet jeg har hjemme i Norge. Og det gjør at jeg verdsetter alt jeg har, og jeg skal benytte denne tiden fullt ut her. Hvor lenge mormor og onkel har igjen i dette livet er det ingen som vet. Jeg må bare omfavne dem og lagre minnene fra denne reisen. For innerst inne må jeg være forberedt på at dette kan være siste gang jeg ser dem..... ❤

• 15.07.2017 kl.05:00
  • 4 kommentarer
  • Fornøyd etter mangfoldige timer!

• 14.07.2017 kl.12:12

Etter så mange timer i stolen er jeg strålende fornøyd med resultatet. Verdt all ventingen kan jeg bare si! Jeg har vært hos frisøren i dag og fått ordnet siste lag som jeg sa i går. Nå viser stripene mer og jeg kan dusje og bade som jeg vil fra nå. Før jeg reiser hjem er det bare dra der om det skulle falme litt osv. Det er opptil meg om jeg vil 🙈.

Har fått tatt litt flere bilder i lyset og ikke på rommet så kan dere se hvordan det ser ut. Første bilde er slik det ble etter timen i går.

• Godt sovehjerte

• 14.07.2017 kl.03:54

God morgen bloggen :)

De fleste sover nok enda når dette innlegget kommer ut på bloggen min. Om dere ikke vet så er klokken her nede fem timer foran Norge. Så når jeg står opp er det enda midt på natten hos dere. Og når det er midtnatt her er det fortsatt kveld hjemme. Her våkner jeg alltid 7 tiden her i Vietnam pga. bygningsarbeidet på huset ved siden av. De begynner med boremaskinen på mur hver morgen siden jeg kom. Lyden er helt uutholdende å høre på!

Jeg vet ikke når de skal bli ferdig med å bygge da de river ned alt som er innvendig. Huset ble solgt da gamle eiere har flyttet til utlandet. De nye er steinrike og vil bore ned alt innvendig slik at de kan bygge huset akkurat slik de vil. Uheldige oss som skal være her midt i byggeperioden. Men det er ikke noe vi kan gjøre med det 😳 det er bare så forbaska trøttende å ha dette støyet hver morgen. Og det er så sinnsykt høyt! Burde brukt hørselsvern alle vi som bor ved siden av byggehuset.

Jeg skal uansett stikke ut en tur nå og gjøre meg ferdig med håret. Thea ligger med ørepropper og hører på musikk, mens Jonas har sykt godt sovehjerte haha. Hører ingenting han! Heldig han 🙈.

• 14.07.2017 kl.03:54
  • 5 kommentarer
  • Endelig fikk jeg det jeg ville!

• 13.07.2017 kl.18:47

Jeg er nå klar for å vise dere lesere hva jeg har gjort på i dag. De som følger meg på Snapchat og Facebook har trolig fått med seg litt av dagen min allerede. Men jeg har nå filmet for å vise dere resultatet. Jeg glemte å nevne i vloggen at de klippet først så hadde jeg en behandling som i Norge kalles for straight n shine. Det er permanent stritting av håret slik at jeg slipper å bruke rettetang for å få det stritt. Håret holder seg stritt til det vokser ut, men jeg må være flink med kuring, spesielt tuppene. Resten kan dere se på vloggen ;)

Først noen bilder så kommer videoen helt på slutten.

Klikk for å se vloggen

• 13.07.2017 kl.18:47
  • 12 kommentarer
  • Jeg vil skille meg ut

• 13.07.2017 kl.12:40

En liten sniktitt på hva jeg holder på med her i dag. Jonas er ferdig med sitt som dere kan se på bildet. Han ville ha noe kult og det fikk han! Luggen har han fått farget lilla folkens! How cool is that??? Jeg har farget til en lysere brunfarge i hele håret. Ikke lett å se på bildet så kommer med oppdatert bilde senere.

Jeg sitter enda i frisørstolen fordi jeg er ikke ferdig. Jeg skal ha fargespill i håret så det blir striper. Men vil ikke avsløre noe før jeg får tatt skikkelige bilder. Eventuelt kommer det nok en vlog også senere. Jeg har sitter i mer enn 6 timer nå så skjønnhet har sin pris. Jeg vil ikke ha noe som alle andre har, jeg vil skille meg ut med hårfargen. Jeg er ikke redd for å skille meg ut 🙈😁.

• 9 kommentarer
  • Tror ikke jeg skal være tolk ....

• 13.07.2017 kl.04:02

Morgenbilde med iphonen 😅

God morgen bloggen :)

Eller det er vel god morgen på meg men hos dere er det vel midt på natten. Jeg blir helt surrete i hodet og vet ikke hvilken dag det er eller hva klokken er i Norge. Såvidt jeg vet hvilken dag det er her en gang! Det er nå ikke lenge til min kjære mann og Pia kommer her. Og da begynner dagene å bli hektisk!

Foreldrene mine har nå bestilt tur til Da Nang, Hoi An, Hue og noen plasser til jeg ikke husker navnet. Det er en tur der vi tar fly til Da Nang så buss videre rundt omkring. Vi har med da en guide som trolig ikke snakker engelsk haha så her blir det at vi i familien må tolke til de andre. Men det kommer til å gå bra fordi grandonkel og grandtante som også er på besøk i Vietnam bor jo i Australia. De snakker jo engelsk og faktisk bodde de først i Norge for mange år siden. Når det gjelder meg å tolke så tror jeg ikke det er så lurt. Greit jeg kan språket flytende men å oversette alt det guiden kommer til å si.... øøøhhh nei takk 🙈. Da kan det lett misforstås eller alt blir tolket feil 🤣😜.

Nå i dag er planen å dra til frisøren for å vaske håret, og kanskje det blir noe farging. Er usikker enda hva jeg vil gjøre 🤔. Men det får bli en overraskelse til dere litt senere hihi.

• 13.07.2017 kl.04:02
  • 10 kommentarer
  • Å krysse veien...... farlig!

• 12.07.2017 kl.18:35

Nå er jeg endelig ferdig for dagen, og jeg har lagt meg under teppet. Air conditionen er skrudd på og jeg tenkte å oppdatere dere på dagen før jeg skal prøve sove. Jeg må prøve å komme meg inn i døgnrytmen her, for jeg kan ikke drive å sove 2-3 om natten og så våkne 8-9.

Det vi har gjort i dag er å spise frokost/ lunsj på Lotteria burger sjappe. Så spaserte vi bare samme gaten og så etter covers og beskyttere til iphones. Det var mange butikker langs veien på begge sider. Og selvfølgelig fant jeg noe som var på den andre siden. Det betydde at vi måtte krysse veien!

Å krysse veien her er kunstverk i seg selv. Her finnes det ikke en regel som noen følger 100 %. Skal du over veien og det er gangfelt kan du bare glemme at noen stopper for deg. Her kjører de som galne og de gir blaffen i myke trafikanter. Her er det DU som må vike unna og passe deg! Jeg kann ærlig innrømme at hjertet banker fortere når jeg går over veien enn å sitte på moped med sjåfør.

Vi kom oss over og inn på en butikk spm fikser mobiler og selger tilbehør. Jeg fikk satt på glassbeskytter til min ipad, Jonas sin ipad, tre stk mobiler og de satte på sånn plastfilm på baksiden av min ipad. Det kostet meg 260 kr for å få på glasbeskytter på alle fem enhetene. I Norge koster en stk. til en IPhone 199kr! Så fant jeg meg to søte Hello Kitty mobilcocer til min mobil også 🙈

Så var vi på kino og så den nyeste Spiderman filmen. Den vises med engelsk tale og vietnamesisk tekst. Og mens filmen viste satt alle vi tre og frøs ihjel haha for det er så mye air condition i salen. Tre kino billetter og to popcorn meny med drikke betalte jeg 230 kr.

Etter kinoen tok vi taxi til min tante/ onkel 6 som bor i distrikt ca. 20 min. fra meg. Vi tok taxi midt i rushtiden og vi brukte over en time for å komme frem. Der møtte jeg foreldrene mine, farfar, onkel og tante 7 og grandtante/ onkel som er komt fra Australia. Vi var dere. Stund så tok vi taxi tilbake til sentrum og gikk på Cafe 343 for kveldsmat. Utrolig koselig og livlige folk som hadde det kjekt sammen.

• 12.07.2017 kl.18:35
  • 4 kommentarer
  • Som å bo midt i en bygningsområde

• 12.07.2017 kl.04:35

Good morning Vietnam ❤

Dag 3 i sommerferien min her hjemme i Vietnam begynte klokken 7 idag. Jeg har enda ikke klart å snu døgnrytmen, og det hjelper lite at jeg bor rett ved siden av et hus som driver å pusse opp! De starter arbeidet klokken 7 her med boring, hamring og graving! Det er akkurat som du bor på en bygningsområde, og det er så bråkete at jeg burde hatt hørselsvern her på rommet!

Helt forferdelig å høre bråket som overdøver alt! Stakkars mannen min som skal måtte høre på dette hver morgen. Jeg håper inderlig de er ferdig innen helgen kommer. De sa 10 dager og har holdt på nå snart 9 dager sier onkelen min. Jaja ikke noe å gjøre med det for det går ikke an å si noe til de som jobber.

Så må jeg få beklage om enkelte av bildene blir opp ned eller på skrå. Jeg har ikke med meg bærbaren og blogger fra ipad eller iphone. Noen av bildene fra selfiekamera må jeg nok rotere før de blir poste. Men på ipad og iphone kan jeg ikke rotere slik som jeg gjør på blogg.no post innlegg. Mannen min skal ta med speilrefleksen for meg når han reiser på fredag.

Nå må jeg bare stå opp og dusje og komme meg vekk fra rommet. For nå er det så bråkete at jeg hører meg selv tenke en gang 🤣.

• 12.07.2017 kl.04:35
  • 2 kommentarer
  • De tjente 60 kr i dag!

• 11.07.2017 kl.18:40

God kveld bloggen :)

Jeg har laget en liten vlog om hva jeg har gjort på i dag som jeg håper dere vil sjekke ut lengre nede i innlegget. Først er det noen bilder som jeg har tatt med en selfiekamera ... 😂😂 of course haha. Vi booket 2 sjåfører som har vært med oss hele dagen. De har hatt andre kunder i mens vi har vært rundt de forskjellige plassene. De har sikkert kjørt oss nesten 5 turer i løpet av dagen, og det jeg betalte dem etter siste tur var hele 60 KR! Alt det de to har kjørt oss rundt hele dagen og de tjente 60 kr hver.

Det er helt sinnsykt å se hvor lite de tjener her. Og jeg føler ofte at jeg ikke gir dem nok.... for det om de tar betalt slik de skal ta for sånn pirat moped. Hun ene som kjørte oss har to mindre barn, og jeg har da gitt henne litt ekstra for å kjøpe noe godt til ungene. Hun har dem av og til med når hun henter meg <3. Vi har hvertfall fått gått mye i dag og brukt enda mer penger 😁, men sånn er det å være på ferie. Pengene fyker! Nå skal jeg laste opp bildene og dette innlegget og videoen så legge meg. Håper jeg får sovet i natt med air condition på.

Før bilde 👆🏼

Etter bilde: 👇🏼

• 11.07.2017 kl.18:40
  • Første timen i storbyen

• 11.07.2017 kl.05:00

Heisann :)

Da prøver jeg igjen å dele videoen jeg delte i går som ikke gikk helt som jeg ville hehe. Må visst få det opp på Youtube før jeg kan få lagt det inn her på bloggen. Ikke alle leserene mine har Facebook så jeg skal prøve å få lagt litt ut på bloggen også.

Trafikken i Vietnam er slik mesteparten av tiden. Dette var egentlig ikke mye i forhold til når det er rushtid. Håper dere får til å se videoen som er helt usensurert helt naturlig som den ble filmet haha

• 11.07.2017 kl.05:00
  • Nesten nitti altså <3

• 10.07.2017 kl.21:15

Mandag 10. Juli 2017

Flyturen fra Oslo til Doha tok akkurat 6 timer, og vi landet 15 minutter før tiden. Som alle vet tar det alltid tid å komme seg ut av flyet! Jeg kjente at panikken kom krypende fordi jeg var livredd for å miste neste flyet. Det var så fullt i flyet og da vi kom oss ut sprang vi som galne. Vi fulgte transfer skiltene helt til vi kom til sikkerhetskontrollen - transfer screening. Alt håndbagasjen på og full fart videre for å sjekke skjermene på hvor gaten lå. B9. Joda den lå jo kilometer i motsatt ende, og vi gikk så fort at det føltes som vi skulle lette fra golvet. Da vi endelig kom oss fram til gaten hadde de allerede begynt med boardingen.

Svetten pipla og jeg var bare glad jeg kom meg i tide! Vi gikk ombord på flyet 1:15 og de drev fortsatt å få inn passasjerene. Flyet tok av litt forsinket fordi de måtte calle opp noen ....heldigvis var det ikke oss de måtte calla på hahahah Jonas sloknet ganske fort da vi hadde komt opp i luften. Og han er så liten at han halvveis ligger i setet sitt sammen med Thea. De fikk to seter mens jeg satt ved siden av på neste rekke. Å få noe søvn på flyet er grusomt vanskelig for det er bare klin umulig å få sove. Siste streknigen er den verste på hele turen fordi den varer i 8 timer. Jeg fikk ikke sove noe i det hele tatt så jeg har vært våken et døgn.

8 timer tok det fra Doha til Ho Chi Minh city. 8 verste timene ever! Jeg var så glad da vi endelig landet og jeg kom meg vekk fra flysetet. Et helseark måtte vi fylle ut og levere før vi fikk gå videre til passkontrollen. Og der var det sykt mange mennesker! Det tok oss nærmere 1,5 timer for å komme oss ut av flyplassen. Varmen som slo mot oss da vi gikk ut terminalen var klamt og fuktigt. Det var litt sol hele veien hjem til mormor, men så forsvant den før jeg i det hele tatt fikk tid å nyte den. Vi fikk hjelp å bære opp all bagasjen og etter vi fikk skiftet til shorts og topp ble det besøk hos farfar. Vi har fått sittet på mopeder rundt omkring i kveld, for det var bare klin umulig å få tak i taxi.

Jeg skal prøve å laste opp video jeg filmet på veien fra flyplassen hjem til mormor. Vet ikke om det går men hvis ikke så får jeg logge meg inn på YB og laste opp der. Nå tror jeg at sengen kaller da klokken faktisk er 1:00 nå her. Mer bilder og slik kommer nok etterhvert på bloggen <3. Her er litt bilder fra dagen i dag :) Bilde av meg og min snart 90 år gamle mormor <3

Taxituren hjem fra flyplassen

• 10.07.2017 kl.21:15
  • Eier ikke flyskikk!

• 10.07.2017 kl.19:40

Søndag 9. Juli 2017:

Etter vi ble calla opp ved gaten i Oslo begynte første etappe av den lange flyturen til Ho Chi Minh city. Jeg og ungene fikk gode plasser, og vi fikk også kjapt første måltid. Pga. Vi ikke rakk å kjøpe noe snacks på flyplassen var vi veldig glade for at maten kom så kjapt. Etter maten var jeg klar med ipaden for å sette på eboken min, Maestro. Plutselig tok hun som satt foran meg ryggen på setet sitt ned! Hun brydde seg absolutt ikke at det faktisk satt noen bak henne. Jeg klarte akkurat å berge ipaden for ikke bli klemt i stykker fordi hun plent skulle dra hele stolryggen sin bak!

Gud hjelpe meg som jeg ble provosert av henne, der jeg satt bak henne og kokte inni meg! Det kunne ha gått galt! Jeg endte opp med å få hele skjermen kloss i trynet, og var lite plass igjen til meg. Er det mulig at folk er så egoistiske og bare tenker på seg selv når de er ute og flyr? Hvor er den normale flyskikken hen hos folk? Vet de hva å ta hensyn betyr? På en så lang flyreise er det bare slik at man må bare ta hensyn til hverandre. Ingen andre på flyet hadde ryggen sin ned slik hun foran meg gjorde. Jeg ga henne en sjans og sa ikke noe til henne..... men etter en stund klarte jeg bare ikke holde meg mer. Jeg orket rett og slett ikke sitte fastklemt slik i 6 timer, og så skal jeg fortsette sitte i 8 timer på neste fly!

Jeg pirket henne på skulderen og spurte helt normalt om hun kunne vær så snill å ta seteryggen sin opp. Om hun ble sur eller fornærmet på meg vet jeg ikke. Jeg skulle hvertfall ikke måtte sitte klemt mens hun skal få ligge komfortabelt! Haha

• 10.07.2017 kl.19:40
  • Vi ble calla opp!

• 09.07.2017 kl.17:36

Vi landa i Oslo ti minutter før antatt tid og trodde vi hadde god tid før flyet skulle gå 17:45. Vi kikket litt i butikker og gikk så og satte oss utenfor gaten. 17:10 caller de på oss utenat jeg hørte det. Og så ringte gaten meg på mobilen og spurte hvor vi var hen. De hadde stengt gaten og lurte på om vi var kommet. Gjett om det ble fart på meg og ungene! Nå er vi på flyet fra Oslo til Doha og snart skal vi ta av. Så da snakkes vi vel når jeg er framme i Vietnam 😍.